• pt.. sie 12th, 2022

Jak języka uczą się najmłodsi, a jak dorośli?

mar 6, 2022

Tematyka nauki języka angielskiego w gronie dzieci jest obszernie rozbudowana. Na najmłodszych albowiem wpływają różnego rodzaju impulsy, czasami pokrewne jak na dorosłych. Według badań, nie znaleziono tylko jednego potwierdzonego sposobu nauczania języka zarówno dla najmłodszych jak i dla starszych.

Identyczne badania wskazują na to, iż nie istnieje idealny wiek, ażeby zacząć swoją przygodę z językami obcymi. Z kolei to, które przeszkody lub ułatwienia spotkają nas, biorąc pod uwagę nasze lata, mogą być różne, np. doświadczenie lub to w jaki sposób nasz mózg przyjmuje i adaptuje naukę.

Najpierw należy wyłonić dwa najlepiej renomowane taktyki uczuenia języków obcych – typowe przyswajanie wiedzy, takie jak np. te w szkołach lub na kursie języka, polegające w pierwszej kolejności na poznawaniu słownictwa i zasad gramatyki. Kolejna taktyka z kolei to „osłuchanie się” z językiem – jego przyswajanie przy pomocy zanurzenie się w nim – jest to zadanie, który wrzuca nas na głęboką wodę. Warto nadmienić, że tym sposobem uczymy się też języka polskiego – właśnie przez naukę ze słuchu. Obie taktyki są dopasowane dla każdej grupy wiekowej, ale w opinii statystyk, lepiej i z większymi postępami uczymy się przy pomocy metody numer dwa. Pozwala na lepsze poznanie języka – przede wszystkim w komunikacji werbalnej, ale również w piśmie.

Fakty i mity – techniki nauki języka obcego przez najmłodszych i osoby dorosłe 

Trzeba przede wszystkim przyswoić myśl, że dzieci są wrażliwe i podatne na wskazówki i działania osób dorosłych, często postrzegają ich za inspiracje, kogoś, kogo trzeba słuchać. Owe zaufanie, należy godnie spożytkować i pokazać najmłodszym, że nauka języka jest ciekawa i przyjemna.

niżej pokazane zostanie parę nadużyć, które stały się szalenie powszechne, lecz błędne. Czego zatem trzeba wystrzegać się w nauce?

1. Nie powinno się mówić do dzieci w języku obcym – to nieprawda! –  wręcz przeciwnie – dziecko w takim wypadku lepiej adaptuje się z otoczeniem. Uczy się dodatkowo komunikacji niewerbalnej między innymi tonu głosu rozmówcy, gestów czy też mimiki twarzy. Język angielski dla najmłodszych ma być prostszy a także przepełniony różnymi metodami wchłaniania wiedzy.

2. Naprawianie błędów przyspiesza naukę języka u dzieci – ta taktyka nie pomaga, mimo, że jest niezwykle powszechna. Zadaniem nauczyciela jest chwalenie rozwoju dziecka, zwłaszcza jeśli jest nim dziecko, ponieważ takie podejście, nakłoni najmłodszych do dalszego próbowania nauki nowego języka. Wtedy, kiedy dzieci poznają nasz polski język także najpierw popełniają wiele pomyłek a później, same je naprawiają wraz z upływem czasu.

3. Podejście pt. „To już nie ten czas, żeby się teraz zaczynał/zaczynała uczyć nowego języka” – to zdanie, które możemy najczęściej usłyszeć od osób dorosłych. Nie prowadzi ono do niczego produktywnego, wręcz przeciwnie, a mimo to, jest usilnie powielane poprzez pewną część społeczeństwa. Nauka to zadanie, które pomaga nam się rozwijać umysłowo i w ćwiczeniu mózgu, więc jest wskazane w każdym wieku.

4. Na koniec argument, który jest bardzo skrajny, albo „języka nie da się nauczyć szybko, trzeba na to poświęcić tysiące godzin” albo w przeciwną stronę „starczy, że będę uczęszczał na angielski w Skierniewicach dwa razy na tydzień na godzinę i to da mi możlowośco, żeby zostać mistrzem angielskiego”. Nie. Ani jedno, a tym bardziej drugie stwierdzenie, nie posiada nic wspólnego z prawdą. Złotym środkiem między tymi dwoma tezami jest to, aby starać się podczas nauki języka obcego, ale utrzymać równowagę dotyczącą innych zainteresowań. Rozwój w nauce języka możemy albowiem zauważyć, ucząc się już 1 godzinę w ciągu dnia. Wszystko zależy od tego, ile mamy czasu i jak szybko pragniemy zobaczyć efekty. Nie możemy też pokładać całej nadziei w którymkolwiek kursie, gdyż wszystko potrzebuje czasu a przede wszystkim – indywidualnego zaangażowania.